طبیب برروی دستگاه یا صفحه مرورگر دیگری باز شده است، جهت استفاده از طبیب در همین محیط برروی دکمه زیر کلیک کنید.

مجله سلامت طبیب

همه چیز درباره PMS (سندروم پیش از قاعدگی)

مجله سلامت طبیب

همه چیز درباره PMS (سندروم پیش از قاعدگی)

مجله سلامت طبیب

دانستنی های زنان و زایمان

خواندن 4 دقیقه

همه چیز درباره PMS (سندروم پیش از قاعدگی)

آخرین بروزرسانی

اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

در این مقاله از دانسنتنی های سلامت زنان مجله سلامت برنامه طبیب به بررسی کامل سندروم پیش از قاعدگی یا PMS و نحوه درمان و روش های کمکی جهت کاهش علائم آن می پردازیم. سندروم پیش از قاعدگی (PMS) مجموعه‌ای از علائم است که بسیاری از خانم‎ها طی یک یا دو هفته قبل از دوره قاعدگی تجربه می‌کنند، این علائم ممکن است جسمی، روانی و عاطفی باشد. معمولا این علائم به سرعت پس از شروع خون ریزی قاعدگی ناپدید می‌شوند.

محققان مطمئن نیستند که چه عواملی باعث ایجاد PMS می‌شوند. راحت‌ترین توضیح این است که علائم PMS مربوط به تغییرات چرخه‌ای در موارد زیر است:

  • هورمون‌های جنسی زنانه

  • هورمون‌های هیپوفیز “Pituitary”

  • پروستاگلاندین‌ها “Prostaglandins”

  • برخی مواد شیمیایی مغز (انتقال‌‌دهنده‌های عصبی)

  • شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود منیزیم می‌تواند در بروز علائم نقش داشته باشد.

  • علائم و نشانه‌های عاطفی و رفتاری

  • تنش یا اضطراب

  • حالت افسردگی

  • گریه

  • نوسانات خلقی و تحریک پذیری یا عصبانیت

  • تغییر اشتها و هوس‌های غذایی

  • مشکل خواب (بی‌خوابی)

  • کناره‌گیری اجتماعی

  • ضعف تمرکز

  • تغییر در میل جنسی

  • علائم و نشانه‌های جسمی

  • درد مفصل یا عضله

  • سردرد

  • خستگی

  • افزایش وزن مربوط به احتباس مایعات

  • نفخ شکم

  • حساسیت سینه

  • آکنه

  • یبوست یا اسهال

  • عدم تحمل الکل

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

بعضی اوقات می‌توانید با ایجاد تغییر در نحوه غذا خوردن، ورزش و رویکرد زندگی روزمره خصوصاً حین قاعدگی، علائم PMS را کنترل کرده یا کاهش دهید. این نکات را امتحان کنید:

۱. اصلاح رژیم غذایی

  • وعده‌های غذایی کم حجم و مکرر برای کاهش نفخ و احساس سیری

  • تقلیل مصرف نمک و غذاهای شور برای کاهش نفخ شکم و احتباس مایعات

  • انتخاب غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل

  • غذاهای غنی از کلسیم. در صورت عدم تحمل لبنیات یا عدم دریافت کسیم کافی، استفاده از مکمل کلسیم

  • خودداری از مصرف کافئین و الکل

۲. گنجاندن ورزش در برنامه روزانه

حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع، دوچرخه سواری، شنا یا سایر فعالیت‌های هوازی را در بیشتر روزهای هفته انجام دهید. ورزش منظم روزانه در بهبود سلامت کلی و رفع علائم خاص مانند خستگی و روحیه افسرده موثر است.

۳. کاهش استرس

  • خواب کافی

  • تمرینات آرامش عضلانی پیش رونده یا تمرینات تنفس عمیق برای کمک به کاهش سردرد، اضطراب یا مشکل خواب (بی‌خوابی)

  • یوگا یا ماساژ برای آرامش و از بین بردن استرس

۴. علائم خود را برای چند ماه ثبت کنید

برای شناسایی عوامل محرک و زمان علائم خود، این موارد را در یک دفتر ثبت کنید. این کار به انتخاب استراتژی‌های مناسب کمک خواهد کرد.

چه زمانی مراجعه به دکتر ضروری است؟

اگر این دردها زندگی روزمره شما را مختل می کنند یا بعد از چند روز برطرف نشدند، به پزشک مراجعه نمایید. گاهی با تجویز داروهای خاص علایم این دوران تا حدودی تعدیل می شود.

پزشک همچنین برخی دیگر از علت ها مانند کم خونی، مشکلات تیروئید، سندروم روده تحریک پذیر و غیره را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

سوال پرسیدن در مورد سابقه افسردگی شخص یا افسردگی خانوادگی به این دلیل است که پزشک مطمئن شود این علایم به خاطر PMS است یا ممکن است علل دیگری نیز داشته باشد.

در برخی موارد دیگر مانند بارداری و کم کاری تیروئید نیز علایمی شبیه به سندروم پیش از قاعدگی بروز می کند.

در افراد سالم، سندروم پیش از قاعدگی معمولا هر ماه در یک زمان خاص اتفاق می افتد. این نکته به شما در تشخیص این علایم و جدا کردن آن از علایم سایر بیماری ها کمک می کند.

مشاوره پزشکی آنلاین در رابطه با PMS با متخصصین زنان برنامه طبیب

شما همواره می توانید در هرساعت از شبانه‌روز در رابطه با سندروم پیش از قاعدگی یا PMS و روش های کاهش علائم آن، بدون مراجعه حضوری به مطب دکتر با پزشکان متخصص زنان و زایمان برنامه طبیب تماس بگیرید و مشاوره پزشکی آنلاین دریافت نمایید و ویزیت شوید.

همین حالا از بهترین متخصصین زنان و زایمان مشاوره پزشکی بگیر!

٪۲۵ تخفیف اولین مشاوره پزشکی و روانشناسی با کد TABIBBMAG

طبیب روی موبایلت نصب کن!

دانلود و نصب طبیب از فروشگاه‌های دیجیتالی معتبر

دریافت مشاوره پزشکی و روانشناسی از بهترین متخصصین کشور

درباره طبیب

پلتفرم طبیب، ارائه دهنده خدمات آنلاین ویزیت و مشاوره پزشکی و روانشناسی به صورت چت متنی و تماس های صوتی و تصویری می باشد.

کاربران از طریق پلتفرم طبیب می توانند در هر ساعت از شبانه‌روز با موبایل یا کامپیوتر های شخصی خود به مشاوره با متخصصین برجسته حوزه سلامت بپردازند و در تخصص های مختلف شامل ویزیت کرونا، مشاوره واکسن کرونا، داخلی، اورولوژی، قلب و عروق، زنان و زایمان، مامایی، تغذیه، رژیم غذایی کرونا، روانشناسی، ترک اعتیاد، روانپزشکی، اختلالات جنسی، مشکلات جنسی و... ویزیت شوید و مشاوره پزشکی آنلاین دریافت نمایید.

نماد های طبیب

تمام حقوق مادی و معنوی برای مایرا دیجیتال محفوظ میباشد
تمام حقوق مادی و معنوی برای مایرا دیجیتال محفوظ میباشد
پلتفرم طبیب در شبکه های اجتماعی:
پلتفرم طبیب در شبکه های اجتماعی:
 

درباره طبیب

پلتفرم طبیب، ارائه دهنده خدمات آنلاین ویزیت و مشاوره پزشکی و روانشناسی به صورت چت متنی و تماس های صوتی و تصویری می باشد.

کاربران از طریق پلتفرم طبیب می توانند در هر ساعت از شبانه‌روز با موبایل یا کامپیوتر های شخصی خود به مشاوره با متخصصین برجسته حوزه سلامت بپردازند و در تخصص های مختلف شامل ویزیت کرونا، مشاوره واکسن کرونا، داخلی، اورولوژی، قلب و عروق، زنان و زایمان، مامایی، تغذیه، رژیم غذایی کرونا، روانشناسی، ترک اعتیاد، روانپزشکی، اختلالات جنسی، مشکلات جنسی و... ویزیت شوید و مشاوره پزشکی آنلاین دریافت نمایید.

نماد های طبیب

تمام حقوق مادی و معنوی برای مایرا دیجیتال محفوظ میباشد
تمام حقوق مادی و معنوی برای مایرا دیجیتال محفوظ میباشد
پلتفرم طبیب در شبکه های اجتماعی:
پلتفرم طبیب در شبکه های اجتماعی: